Eurooppalainen romanipolitiikka

Romanit ovat Euroopan suurin etninen vähemmistö, ja romanien historia ja romanikulttuuri ovat erottamaton osa monimuotoista eurooppalaista kulttuuriperintöä. Monissa Euroopan maissa romanit elävät köyhyysrajalla ja romaneihin kohdistuva vihapuhe sekä väkivalta ovat lisääntyneet. Samanaikaisesti heidän asemansa on jäänyt julkisessa keskustelussa maahanmuuttoteemojen jalkoihin. Romanien vaikutusmahdollisuudet kansallisten päätöselinten kautta ovat usein hyvin heikot.

Suomen Romaniyhdistys vaikuttaa aktiivisesti eurooppalaisella tasolla. Se tarjoaa eurooppalaisille romanijärjestöille omia mallejaan ja kokemuksiaan romanien osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämisestä. Vastavuoroisesti se tuo Suomen romaniyhteisölle tietoa muiden maiden romaniyhteisöjen kokemuksista ja hyvistä käytännöistä.

Suomen Romaniyhdistys

• lisää Suomen romaniväestön perustietoutta Euroopan unionista ja eurooppalaisesta romanipolitiikasta
  • toteuttaa kansalaisyhteiskunnan seurantaraportointia kansallisen romanipoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana Roma Civil Monitor -konsortiota, joka toimii 26 Euroopan maassa
  • osallistuu kansalaisyhteiskunnan edustajana Euroopan komission pysyvän rasismin vastaisen foorumin työhön (Permanent Anti-racism CSOs Forum)