Sastipe tukke – terveyttä sinulle

Ingressikenttä

Sastipe tukke – terveyttä sinulle -hanke 2021-2024

Valtakunnallisen hankkeen tavoitteena on lisätä aktiivi-ikäisten romaninaisten terveyslukutaitoa. Taito on riittävä silloin, kun naisilla on riittävästi tietoa, taitoja ja itseluottamusta oman terveytensä ohjaamiseen ja he pystyvät pysymään terveinä, toipumaan sairauksista tai elämään vammaisina tai sairaina.

Terveys-opas

Hanke julkaisi Helmikuussa 2024 terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen tähtäävän oppaan. PDF.- muotoinen opas on vapaasti luettavissa oheisen linkin kautta: Opas terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen

Naisten terveys- ja hyvinvointiryhmät
Hanke järjestää paikallisten romanijärjestöjen ja muiden yhteistyökumppanien kanssa terveyslukutaito-ryhmiä ympäri Suomen paikkakunnilla, joilla asuu romaniväestöä. Ryhmissä pohditaan oman ja perheenjäsenten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.

Kokemusasiantuntijakoulutukset
Hanke kouluttaa kokemusasiantuntijoita. Kokemusasiantuntija on henkilö, joka on oman kokemuksensa rinnalle saanut tietoja, taitoja sekä valmiuksia toimia vertaistukena, kokemuskouluttajana, asiantuntijana palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä. Koulutus sisältää koulutusryhmän yhteisiä verkkotapaamisia sekä itsenäistä opiskelua. Koulutus on suunnattu 18-64-vuotiaille romaninaisille, joilla on omakohtainen kokemus sairaudesta ja siitä toipumisesta sekä terveyspalveluiden käytöstä.

Ammattilaisten kouluttaminen
Tarjoamme koulutuksia, työpajoja ja aineistoja (lähi- ja etäyhteyksin) sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, sekä palveluja järjestäville viranomaisille ja päätöksentekijöille. Koulutusteemat räätälöidään tarpeen mukaisesti, mutta ensisijaisesti tarjoamme ammatillista osaamista täydentävää tietoa romaninaisten tilanteesta ja romanikulttuurista, sekä ammattialakohtaista tietoa kulttuurisensitiivistä työotetta vaativista asiakastilanteista, yhdenvertaisuudesta, palveluita tehostavista erityistoimista ja hyvistä käytännöistä.

Sastipe tukke on myös Facebookissa: https://www.facebook.com/groups/579169453258703

Toimintaa rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.