Suomen Romaniyhdistyksen historia

Suomen Romaniyhdistys ry (entinen Suomen Mustalaisyhdistys ry) perustettiin vuonna 1967. Syy yhdistyksen perustamiseen oli yksinkertainen: mustalaisten sosiaalinen tilanne asunto-, työllisyys-, koulutus- ja syrjintäongelmineen oli huono.

Kaikkea tätä epäoikeudenmukaisuutta vastaan Suomen Mustalaisyhdistys ryhtyi voimakkaasti taistelemaan, romaniväestön omana painostusjärjestönä. Yhdistys oli alusta pitäen mukana romanien asioita koskevassa päätöksenteossa. Se osallistui Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivan Romaniasiain neuvottelukunnan (entinen Mustalaisasian neuvottelukunta) toimintaan, perusti paikallisia romanijärjestöjä eri puolille Suomea, ja puhui voimakkaasti mm. romanien asuntotilanteen parantamisen, koulutuksen sekä romanikielen opetuksen ja elvytyksen puolesta.

Vuonna 1990 yhdistyksen nimi muutettiin Suomen Romaniyhdistykseksi. Nimenmuutos heijasti Suomessa tapahtunutta kansainvälistymistä ja eurohenkisyyttä.

Suomen Romaniyhdistyksen toimintaan on alusta alkaen kuulunut kaikkinainen romanien oloja edistävä ja syrjintää ehkäisevä sekä romanikulttuuria tunnetuksi tekevä toiminta.  Tärkeinä tavoitteina yhdistys pitää edelleenkin romanien asunto-olojen, työolojen, kouluttautumisen, oikeusturvan ja terveydellisten olojen yleisten edellytysten kunnollista järjestämistä. Se toteuttaa tarkoitustaan antamalla herätteitä julkisen vallan käyttäjille ja julkiseen keskusteluun, sekä herättämällä romanien kiinnostusta omiin yhteiskunnallisiin oikeuksiin ja yhteiskunnan odotuksiin nähden. Yhdistys tekee ja edistää myös romaneja koskevaa tutkimustyötä.