Suomen romaniyhdistys ry

Suomen romaniyhdistyksen toiminta lyhyesti

Suomen Romaniyhdistyksen tavoitteena on edistää romaniväestön yhdenvertaisuutta, lisätä romanien vaikutusmahdollisuuksia ja osallistaa heitä yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Yhdistys on asiantuntijaorganisaatio, jonka toimintaan kuuluvat romanien kulttuurisen moninaisuuden edistäminen ja syrjinnän ehkäiseminen, romaninuorten yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistaminen, romanivanhusten asumisen tukeminen kotona ja laitoksissa, romaninaisten terveyslukutaidon vahvistaminen sekä romanikulttuurin ja -kielen edistäminen. Toiminta on hankkeistettu ja sitä rahoittavat mm. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) ja Taiteen edistämiskeskus (Taike).

Yhdistys tarjoaa neuvontapalveluita sekä romaneille että viranomaisille. Neuvomme ja opastamme asunto-, sosiaali-, eläke-, koulu- ja romanikulttuuriasioissa. Järjestämme myös neuvotteluja viranomaisten ja perheiden välillä, välitämme luennoitsijoita sekä materiaalia ja tietoa romanikulttuurista. Julkaisemme romanikielistä materiaalia. Toiminta on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta, kaikille avointa ja maksutonta.