Kulttuurityö

Suomen romaniyhdistyksen kulttuurityö

Suomen historia ei ole ikuisesti samana pysyvä kaanon, vaan sitä voidaan tasapainottaa sitä mukaa kun uutta tietoa kertyy. Keräämällä, dokumentoimalla ja välittämällä romanien kulttuuriperintöä Suomen Romaniyhdistys edistää suomalaisen kulttuurin moninaisuutta. Haluamme kertoa, että Suomen kansan kasvot ovat monet ja yhdet niistä ovat romanikasvot. Ajattelemme, että Suomi on kansakuntana kypsynyt niin pitkälle, että se pystyy hyväksymään sen, ettei ole olemassa vain yhtä kansallista kertomusta, vaan historiaamme kuuluu myös vähemmistöryhmien historia.

Romanien hevostaidot
Vuonna 2020 Opetus- ja kulttuuriministeriö nimesi romanien hevostaidot elävän perinnön kansalliseen luetteloon Romaniasiain neuvottelukunnan ja Suomen Romaniyhdistyksen aloitteesta:

Nimeämistä edelsi vapaaehtoisten suorittama tiedonkeruu, jota alueelliset romaniasian neuvottelukuntien suunnittelijat tukivat. Aineisto sisälsi lähinnä haastatteluja ja valokuvia, mutta tosiasiassa kyseessä oli vain oman toimen ohella tehty pieni pintaraapaisu ilmiöön, johon tulisi paneutua paljon enemmän. Elävän perinnön kansallisessa luettelossa todetaankin, että ”romanihevosperheiden ja sukujen tarinoita tulee kerätä ja kotiarkistojen aarteita dokumentoida ja aineistoista tulee toimittaa hevoskirjallisuutta yhteistyössä hevoskulttuurin historiaa tallentavien tahojen kanssa”.
Näistä lähtökohdista Suomen Romaniyhdistys toteuttaa vuonna 2022 Museoviraston tuella hankkeen, jossa kerätään, tallennetaan ja välitetään katoamassa olevaa tietoa Suomen romanien hevostaitoperinteestä. Otamme yhteyttä romanisukuihin, joilla on hevostaitojen ylisukupolvista tietoa ja osaamista. Yhteistyökumppanina toimii Suomen Reserviratsastajat ry ja alueelliset romaniasiain neuvottelukunnat.

Romanikulttuurin edistäminen
Suomen Romaniyhdistys järjestää vuosittain toimintaa ja tapahtumia kulttuuri-instituutioiden kanssa, erityisesti Suomen kansallismuseon ja Suomen Kirjallisuuden Seuran kanssa. Se tekee tunnetuksi myös romanien historiaa yhdessä Historioitsijat yli ja rajojen ja Helsingin yliopiston kanssa.

Suomen Romaniyhdistys tekee tunnetuksi kansallisia ja kansainvälisiä merkkipäiviä, kuten Vainojen uhrien muistopäivä (tammikuun 27.), Romanien kansallispäivä (huhtikuun 8.) ja Romaneiden holokaustin muistopäivä (elokuun 2.).

Taiteen edistämiskeskus tukee Suomen romaniyhdistyksen romanikulttuurin edistämistyötä.