Maaseurantaraportointi 2021-2025

Suomen Romaniyhdistys seuraa Suomen romanipoliittisen ohjelman toimeenpanoa ja laatii siitä romanijärjestöjen ja romaniasioita ajavien kansalaisjärjestöjen näkökulmasta maaseurantaraportteja vuosina 2021-2025. Seurantaprosessista käytetään lyhennettä RCM (Roma Civil Monitor). Euroopan laajuiseen seurantaan osallistuu 26 maata.

Suomen Romaniyhdistys on valittu seurannan kansalliseksi koordinaattoriksi Suomessa. Sen tehtävänä on laatia maaseurantaraportteja, jossa tarkastellaan romaniasioiden kehitystä viranomaisraporteista ja verrataan niitä romanijärjestöiltä, ruohonjuurihankkeista ja romaniaktivisteilta haastatteluin ja kyselyin kerättyyn tietoon. Lisäksi raporttiin kirjataan romanitoimijoiden näkemyksiä ja kokemuksia romanipoliittisten ohjelmien toimivuudesta ja vaikutuksista. Raportit julkaistaan sekä englanniksi että suomeksi.

Suomen Romaniyhdistyksessä raportointitiimin muodostivat Kristiina Elenius, Anca Enache, Yoon-Hee Choi ja Päivi Majaniemi.

Tiedon keräämiseksi Suomen Romaniyhdistys oli yhteydessä viranomaisiin, tutkijoihin ja ennen kaikkea romanijärjestöihin ja -aktivisteihin. Se järjestää myös kyselyitä, seminaareja ja kuulemisia, sekä tiedottaa hankkeen etenemisestä ja tuloksista. Ensimmäinen seurantaraportti julkaistiin englanniksi elokuussa 2022 ja suomeksi lokakuussa 2022.

Raportit löytyvät Suomen RCM-sivustolta: https://romacivilmonitoring.eu/countries/finland/

Romanien kansalaisyhteiskunnan maaseurantaraportointia 2021-2025 koskevan aloitteen alkuperäinen nimi on “Preparatory Action – Roma Civil Monitoring – Strengthening capacity and involvement of Roma and pro-Roma civil society in policy monitoring and review” ja sen toteuttaa Euroopan komission Oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston (DG JUST) toimeksiannosta konsortio, jota johtaa Keskisen Euroopan yliopiston Demokratiainstituutti (DI/CEU) ja jonka jäseniä ovat eurooppalaisten ruohonjuuritason romanijärjestöjen verkosto (ERGO), espanjalainen romaniasiain sihteeristö (FSG) ja eurooppalainen romanien oikeuksien keskus (ERRC).