Eurooppalainen romanipolitiikka

Viron väkiluku: 1,3 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 1050

Romanien osuus koko väestöstä: 0,08 %

Perustiedot romaniväestöstä: Virossa asuvat romanit ovat muuttaneet maahan toisen maailmansodan jälkeen. Sitä ennen Virossa asuneet Lajenge-romanit tapettiin kaikki toisen maailmansodan aikaisessa romanien kansanmurhassa. Neuvostoliitosta Viroon muuttaneet romanit kutsuvat itseään nimellä Xaladytka ja Latviasta muuttaneet nimellä Lotfitka. Alle puolet romaneista on Viron kansalaisia, muut ovat venäläisiä tai latvialaisia. Romanit pitävät itseään kuitenkin virolaisina. Romanit asuvat eri puolilla Viroa, mutta eniten suurissa kaupungeissa kuten Tallinna ja Narva. Suurin osa romaneista puhuu romanikieltä.

Romanipolitiikka: Virossa ei ole tehty romanipoliittista ohjelmaa. Sen sijaan Virossa on ohjelma, jossa eri vähemmistöjä halutaan auttaa elämään osana Viron yhteiskuntaa. Romanit mainitaan siinä vain neljä kertaa, eikä romaneiden auttamiseksi ole suunniteltu yhtään toimenpidettä. Romaneja on Virossa niin vähän, että heidän asiansa eivät kiinnosta ketään.

Romanien elinolot: Viron romanien suurin ongelma on työttömyys. He eivät saa töitä syrjinnän takia.