Eurooppalainen romanipolitiikka

Saksan väkiluku: 81,7 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 105 000

Romanien osuus koko väestöstä: 0,1 %

Perustiedot romaniväestöstä: Saksassa asuu kaksi suurta romaniyhteisöä: Sinti ja Roma. Ryhmät on tunnustettu kansallisiksi vähemmistöiksi. Romaneita asuu joka puolella maata. Lisäksi Saksassa asuu paljon ulkomailta tulleita romaneja. Ensin tulivat Jugoslavian sotaa pakenevat romanit 1990-luvulla. 2000-luvun alussa tulivat maassa tilapäisesti asuvat liikkuvat romanit Romaniasta ja Bulgariasta. Viime vuosina Serbian romanit ovat hakeneet Saksasta turvapaikkaa. Muista maista tulleet romanit asuvat useimmiten Berliinissä ja Hampurissa.

Romanipolitiikka: Saksassa on uusi romanipoliittinen toimintaohjelma. Se kestää vuoteen 2030 eli yhtä kauan kuin EU:n romanistrategia. Saksan valtio on sitoutunut auttamaan romaneja. Saksassa on kuitenkin 16 osavaltiota. Ne hoitavat kaikki romanien asioita eri tavoilla.

Romanien elinolot: Romanien syrjintä on Saksassa suuri ongelma. Syrjinnän takia romanit eivät saa kunnon asuntoa, he eivät käy koulua, eivätkä he saa töitä. Kaikkein vaikeinta on ulkomailta tulleilla romaneilla, joista monella ei ole oleskelulupaa. Siksi he eivät pääse kouluun, töihin tai lääkäriin.

Kansalaisjärjestönäkökulma: Emran Elmazi on akateeminen johtaja Saksan sintien ja romanien dokumentaatio- ja kulttuurikeskuksessa. Elmazi kertoo, että Saksan viranomaiset eivät ole pahantahtoisia. Mutta he eivät tiedä, miten viranomaisten toimenpiteet vaikuttavat romaneihin. Siksi viranomaisten pitäisi kysyä romaneilta, mitä romanit oikeasti tarvitsevat. Elmazi pitää myös tärkeänä, että Saksa tunnustaa toisen maailmansodan aikaisen romanien kansanmurhan.

Emran Elmazi