Eurooppalainen romanipolitiikka

Ruotsin väkiluku: 9,4 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 50 000

Romanien osuus koko väestöstä: 0,5 %

Perustiedot romaniväestöstä: Ruotsin romaneja on noin 4000 ja Suomen romaneja 4000. Lisäksi Ruotsissa asuu 5000 romanisiirtolaista, jotka saapuivat 1970-luvulla. 1990-luvulla saapui vielä 10 000 Jugoslavian sotaa pakenevaa romanisiirtolaista. Ruotsissa asuu myös tilapäisesti 20 000 – 30 000 liikkuvaa romania.

Romaneita asuu joka puolella Ruotsia. Eniten heitä on suurimmissa kaupungeissa, kuten esimerkiksi Malmö. Romanikieli Chib on Ruotsissa virallinen vähemmistökieli.

Romanipolitiikka: Ruotsilla on hyvin pitkä romanipoliittinen ohjelma. Se kestää 20 vuotta (2012-2032). EU pyysi Ruotsia uudistamaan ohjelmaa EU:n romanisuunnitelman 2020-2030 mukaiseksi. Ruotsi ei halunnut tehdä uudistusta, vaikka sen omasta ohjelmasta ei ole ollut apua romaneille. Ruotsin ohjelmalla ei myöskään ole rahoitusta.

Ruotsin pitkän romanipoliittisen ohjelman kirjoitti ryhmä, johon kuului viranomaisia ja romaneja. Kun ohjelma oli valmis, ryhmä lopetettiin. Nyt ministeriöt hoitavat romaniasioita. Mutta esimerkiksi työmarkkinaministeriö keskustelee vain romanien työllisyydestä, ei asumisesta tai koulutuksesta. Ne kuuluvat toisille ministeriöille. Myös kuntien pitäisi keskustella romanien kanssa, mutta niin ei tapahdu. Aikaisemmin Ruotsissa koulutettiin romaneja yhdyshenkilöiksi kuntiin. Yhdyshenkilöt auttoivat sekä romaneja että viranomaisia. Nyt koulutus on kuitenkin lopetettu.

Romanien elinolot: Ruotsin romaneilla moni asia on hyvin, koska Ruotsi on hyvinvointivaltio. Ruotsalaiset kuitenkin syrjivät romaneja. Siksi romanien on vaikea saada asuntoa ja työtä. Koulussa romanilapset eivät saa tarpeeksi apua. Moni ei uskalla kertoa olevansa romani.

Kansalaisjärjestönäkökulma: Nina Trollvige on ohjelmapäällikkö Trajosko Drom -nimisessä romaninaisten järjestössä. Järjestö auttaa romaneja oikeusasioissa ja vaikeissa elämäntilanteissa. Trollvige kertoo, että Ruotsin viranomaisilla on velvollisuus neuvotella kansallisten vähemmistöjen kanssa. Silti viranomaiset päättävät asiat yksin. Sitten he kutsuvat romanit kokoukseen ja kertovat mitä on päätetty. He väittävät, että romanit ovat olleet mukana päätöksenteossa.

Nina Trollvige