Eurooppalainen romanipolitiikka

Romanian väkiluku: 21,4 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 1,9 miljoonaa

Romanien osuus koko väestöstä: 9 %

Perustiedot romaniväestöstä: Romanit ovat Romanian toiseksi suurin vähemmistö. Suurin vähemmistö ovat unkarilaiset. Romanit jakautuvat 40 eri alaryhmään ja ryhmät ovat hyvin erilaisia. Monet asuvat omissa romanikylissä. Alle puolet Romanian romaneista puhuu romanikieltä.

Romanipolitiikka: Romaniassa on uusi romanipoliittinen ohjelma 2022-2027. Kun ohjelma tehtiin, romaneilta kysyttiin, mitä apua he tarvitsevat. Kaikkia romanien ehdotuksia ei kuitenkaan otettu mukaan ohjelmaan. Nyt ohjelma ei vastaa tarpeeksi hyvin romanien tarpeisiin. Erityisesti romaninaiset tarvitsisivat enemmän apua. Ohjelmalla ei myöskään ole rahoitusta.

Romanien elinolot: Suuri osa romaneista asuu hyvin huonoissa oloissa. Asunnoissa ei aina ole edes lämmitystä, sähköä, vettä tai viemäriä. Romanit eivät aina pääse lääkäriin. Monen romanin koulu jää kesken, eivätkä romanit saa töitä. Muut ihmiset syrjivät romaneja. Koronan aikana romanien väitettiin levittävän virusta.

Kansalaisjärjestönäkökulma: Aldessa Georgiana Lincan on romaninaisaktivisti, joka työskentelee E-Romnja-järjestössä. E-Romnja on romaninaisten oma feministinen järjestö, joka auttaa romaninaisia ja -tyttöjä. Lincan kertoo, että romanit on eristetty muusta yhteiskunnasta. He asuvat omilla asuinalueillaan huonoissa oloissa, eivätkä pysty vaikuttamaan omiin asioihinsa. Romaneilla on oma puolue, mutta se ei aja kaikkien romaneiden asioita.