Eurooppalainen romanipolitiikka

Liettuan väkiluku: 3,3 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 3000

Romanien osuus koko väestöstä: 0,1 %

Perustiedot romaniväestöstä: Liettuan romanit asuvat suurimmissa kaupungeissa, kuten Vilna. Yksi romaniryhmä sanoo olevansa Puolan romaneja ja he asuvat maaseudulla. Toinen ryhmä sanoo olevansa Latvian romaneja. Kolmasryhmä on tullut kauan sitten Moldovasta. Suurin osa Liettuan romaneista puhuu romanikieltä.

Romanipolitiikka: Liettuassa on uusi romanipoliittinen toimintaohjelma. Se kestää vain kaksi vuotta 2022-2023. Ohjelman laati Kansallisten vähemmistöjen ministeriö. Romanit itse eivät saaneet osallistua ohjelman tekemiseen. Viranomaiset eivät ole kiinnostuneita romaneista, koska heitä on niin vähän.

Romanien elinolot: Romanien asumisolot ovat hyvin huonot. Joka neljäs romani ei osaa lukea tai ei ole käynyt peruskoulua loppuun. Muut ihmiset syrjivät romaneja. Siksi romanien on vaikea saada töitä.

Kansalaisjärjestönäkökulma: Kansalaisjärjestönäkökulma: Svetlana Novopolskaja johtaa Romanikeskusta (The Public Institution Roma Community Centre) Vilnassa. Romanikeskus auttaa romaneja toimimaan Liettuan yhteiskunnassa. Novopolskaja kertoo, että Liettuassa sosiaaliturva- ja työministeriön tehtävä on puuttua syrjintään. Ministeriö mielestä romanit ovat kuitenkin ihan samanlaisia kuin muutkin liettualaiset. Se ei halua auttaa romaneja. johtaa Romanikeskusta (The Public Institution Roma Community Centre) Vilnassa. Romanikeskus auttaa romaneja toimimaan Liettuan yhteiskunnassa. Novopolskaja kertoo, että Liettuassa sosiaaliturva- ja työministeriön tehtävä on puuttua syrjintään. Ministeriö mielestä romanit ovat kuitenkin ihan samanlaisia kuin muutkin liettualaiset. Se ei halua auttaa romaneja.

Svetlana Novopolskaja