Eurooppalainen romanipolitiikka

Latvian väkiluku: 2,2 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 12 500

Romanien osuus koko väestöstä: 0,6 %

Perustiedot romaniväestöstä: Romanit ovat asuneet Latviassa yli 500 vuotta. Romaneita on kaksi pääryhmää: Xaladytka ja Lotfitka. Romanien lukumäärää ei tiedetä tarkasti. Viime vuosina osa romaneista on muuttanut ulkomaille työn perässä. Siksi romanien lukumäärä laskee. Romaneja asuu joka puolella Latviaa, mutta eniten suurissa kaupungeissa kuten Riika, Ventspils ja Jelgava. Suurin osa romaneista puhuu romanikieltä.

Romanipolitiikka: Latviassa on uusi romanipoliittinen toimintaohjelma. Ohjelman laativat Latvian romanipoliittinen neuvottelukunta, alueelliset romaniasiain asiantuntijat sekä Latvian alue- ja paikallishallinnon edustaja. Romanien omista järjestöistä valtakunnallinen Romanikulttuurin keskus (Roma Culture Center) sai kertoa, mitä romanit itse haluavat. Olisi kuitenkin tärkeää, että myös pienet romanijärjestöt saisivat kertoa, mitä ne haluavat. Latvian romanipoliittinen ohjelma on vain kaksivuotinen (2022-2023). Sen jälkeen vastuun uuden ohjelman suunnittelusta ottaa Latvian kulttuuriministeriö.

Romanien elinolot: Romanien elinolot ovat parantuneet Latviassa viime vuosina. Suurimmat ongelmat ovat romanien syrjintä ja työttömyys. Latviassa romanit toivovat positiivista erityiskohtelua. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kahdesta yhtä pätevästä työnhakijasta valitaan romani. Se voi myös tarkoittaa sitä, että oppilaitoksessa on romanikiintiö. Silloin oppilaitokseen otetaan tietty määrä romaniopiskelijoita, vaikka heillä olisi huonompi todistus kuin muilla hakijoilla.