Eurooppalainen romanipolitiikka

Bulgarian väkiluku: 7,5 miljoonaa

Romaniväestön määrä: 750 000

Romanien osuus koko väestöstä: 10 %

Perustiedot romaniväestöstä: Romanit ovat Bulgarian toiseksi suurin vähemmistö. Suurin vähemmistö ovat turkkilaiset. Romanit jakautuvat moniin eri alaryhmään, joista suurimmat ovat Dasikane ja Xoraxane. Ryhmät ovat hyvin erilaisia keskenään. Monet asuvat omissa romanikylissä. Alle puolet Bulgarian romaneista puhuu romanikieltä.

Romanipolitiikka: Bulgarian ministerit laativat uuden romanipoliittisen toimintaohjelman, joka kestää vuoteen 2030 eli yhtä pitkälle kuin EU:n romanistrategia. Romaneilta ei kuitenkaan kysytty, millaista apua he tarvitsevat. Suurin ongelma on kuitenkin se, että Bulgarian eduskunta ei ole hyväksynyt toimintaohjelmaa. Eduskunta ei hyväksynyt edellistäkään romanipoliittista toimintaohjelmaa vuonna 2012. Siksi Bulgarian romanit eivät ole saa tarvitsemaansa apua.

Romanien elinolot: Romanien lukutaito ja koulutus on jäänyt heikoksi. Suuri osa romanilapsista on eristetty omiin kouluihinsa, joissa on huonoa opetusta. Muut ihmiset syrjivät romaneja, eikä heille anneta töitä. Monet romanit asuvat muusta yhteiskunnasta erillään hyvin huonoissa oloissa ilman vettä, viemäriä, sähköä, kaasua ja jätehuoltoa. Romanien terveydentila on huonompi kuin muilla bulgarialaisilla. Monella on maksatulehdus tai hi-virus. Vuonna 2009 Bulgariassa levisi tuhkarokko ja 24 ihmistä kuoli. Heistä 22 oli romaneja.

Kansalaisjärjestönäkökulma: Radostina Chaprazova on johtaja Arete nuorten säätiössä. Arete auttaa romaninuoria pääsemään kouluun ja töihin. Chaprazova kertoo, että romanien tilanne on mennyt koko ajan huonommaksi viimeisten 20 vuoden ajan. Erityisen vaikeaa on nuorilla romaninaisilla, sillä heitä syrjitään myös romaniyhteisössä. Naiset joutuvat naimisiin liian aikaisin, ja heidän koulunsa jää kesken. He eivät pääse töihin kodin ulkopuolelle ja siksi heillä ei ole rahaa.