Baȟtalo phuuriba – Onnellinen vanhuus

-toiminta tukee romanivanhusten asumista kotona, hoivakodissa ja tuetussa palveluasumisessa. ​

Valtakunnallinen palvelunumero 044 330 8944
Puhelinpalvelua, opastusta ja neuvontaa virka-aikaan romanivanhuksille, heidän omaisilleen ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille.

Asuminen hoivakodissa ja tuetussa palveluasumisessa
Vahvistamme kulttuurisensitiivisiä palveluita pääkaupunkiseudun hoitokodeissa ja palvelukeskuksissa käynnein, puhelimitse ja verkossa. Jalkaudumme tekemään kohderyhmän ja työntekijöiden kanssa
palvelutarveselvityksiä, antamaan palveluohjausta ja kulttuuritulkkausta. Palveluihin kuuluvat myös saattohoito ja virkistystoiminta.

Asuminen kotona
Varmistamme, että romanivanhusten kotona asuminen onnistuu. Teemme etsivää vanhustyötä tavoittaaksemme palvelukatveeseen jääneet romanivanhukset. Jalkaudumme pääkaupunkiseudulla asuvien vanhusten luo tekemään palvelutarveselvityksiä ja antamaan palveluohjausta. Järjestämme myös virkistystoimintaa ja ohjaamme vanhuksia yhteistyötahojemme järjestämään toimintaan.

Omaisten tuki
Neuvomme ja ohjaamme omaisia hakemaan romanivanhukselle kuuluvia tukia ja palveluja, sekä hoitotarvikkeita, apuvälineitä ja asunnon muutostöitä. Opastamme hakeutumaan omaishoitajaksi, jotta omaistaan hoitava henkilö saa myös itselleen riittävän taloudellisen tuen, palvelut,
henkisen tuen ja vapaa-aikaa omaisen hoitamisesta. Autamme omaisten yhteyksissä kotikunnan
tarpeenmukaisiin palveluihin. Kunta tekee 75-vuotiaille kotona asuville vanhuksille palvelutarvekartoituksen, mutta sen voi saada jo aiemmin, jos tarve on ilmeinen.

Omaishoidon opas: http://suomenromaniyhdistys.fi/wp-content/uploads/2016/12/sry_omaishoidonopas.pdf

Ammattilaisten kouluttaminen
Tarjoamme koulutuksia, työpajoja ja aineistoja romanivanhusten asioista päättäville viranomaisille, vanhuspalveluiden tarjoajille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, sekä
sosionomi- ja geronomian opiskelijoille. Tarjoamme myös harjoittelupaikkoja opiskelijoille.

Yhteistyö
Yhteistyötä tehdään valtakunnallisesti kuntien asuntotoimen, aikuissosiaalityön, vanhuspalveluiden,
vammaispalveluiden, päihdetyön, omaishoidon ja lastensuojelun kanssa, sekä Kelan kanssa. Yhteistyökumppaneitamme ovat Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry, Omaishoitajaliitto ry, Muistiliitto ry, Helsingin kaupungin hammashoito, Tukikohta ry, FinFami ry, Mieli ry, seurakuntien diakoniatyö, sekä Monikulttuurisen vanhustyön yhteenliittymä MOVA, joka tuo yhteen monet yhteistyökumppanimme kuten Jade yhteisö ry, Suomen monikulttuurinen muistikeskus ry, Eläkeläiset ry, Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry ja Monikko ry.