Eurooppalainen yhteistyö

Yhdessä olemme enemmän!

Suomen romaniväestö on hyvin pieni, mutta eurooppalaisesta näkökulmasta Suomen romanit ovat osa eurooppalaista romaniväestöä, jonka suuruudeksi arvioidaan noin 10-12 miljoonaa henkilöä. EU:ssa ja sen naapurivaltioissa romaneilla on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muullakin väestöllä, mutta he ovat kuitenkin monella tapaa heikommassa asemassa oleva ryhmä, joka on erityisen altis yhteiskunnalliselle syrjäytymiselle, köyhyydelle ja syrjinnälle. Suomen Romaniyhdistys on kiinnostunut eurooppalaisesta ulottuvuudesta myös siksi, että Suomessa asuu vähintään 1000 romanisiirtolaista, jotka ovat muuttaneet maahan lähinnä Itä-Euroopasta ja Balkanilta. Lisäksi ainakin 3000 Suomen romania asuu Ruotsissa.

Henkilövaihto

Suomen Romaniyhdistys kannustamaa romaniväestöä osallistumaan yhdistyksen ja muiden tahojen järjestämiin liikkuvuusohjelmiin. Yhdistys hakee ja toteuttaa kaikenikäisille osallistujille tarkoitettuja Erasmus+ -ohjelman liikkuvuushankkeita ja lähettää erityisesti romaninuoria eurooppalaisten verkostojen tapahtumiin ja koulutuksiin.

Dikh He Na Bister – katso, äläkä unohda

Suomen Romaniyhdistys on lähettänyt vuodesta 2018 suomalaisia romaninuoria Dikh He Na Bister (katso, äläkä unohda) romanien kansanmurhan eurooppalaiseen muistamisaloitteeseen. Kyseessä on eurooppalaisen TernYpe -romaninuorten verkoston järjestämä noin viikon mittainen nuorisotapahtuma, jonka tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta romanien toisen maailmansodan aikaisesta kansanmurhasta. Lisäksi tavoitteena on kehittää romaninuorten valmiuksia ja motivoida heitä tiedon jakamiseen paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Toisen maailmansodan aikana romanit joutuivat natsien ja heidän tukijoidensa toteuttaman kansanmurhan kohteeksi, ja sen uhrina sai surmansa jopa puolet Euroopan romaniväestöstä. Arviot uhrien lukumäärästä eroavat toisistaan suuresti, koska romaniväestön kohtalo ei juuri ole kiinnostanut tutkijoita. Suomessa romanien holokaustista ei juuri tiedetä, eikä siitä kerrota kouluopetuksessa. Asian tietäminen ja ymmärtäminen on kuitenkin välttämätöntä, jotta voidaan ymmärtää romaneja koskevien stereotypioiden syntyä ja stereotypioiden aiheuttamaa leimaamista ja syrjintää, sekä romanivastaisuuden mekanismeja kasvavan rasismin, vihapuheen ja ääriliikkeiden koettelemassa Suomessa ja Euroopassa.

Halukkaat romaninuoret voivat hakea tapahtuman yhteydessä järjestettävään viisipäiväiseen ohjaajakoulutukseen, josta vastaa Krakovan yliopisto. Koulutuksessa tutustutaan kansanmurhan historiaan sekä opetellaan ryhmän ohjaamista, työpajojen vetämistä ja opitun asian opettamista eteenpäin. Koulutus sisältää luentoja kansanmurhaan, ihmisoikeuskasvatukseen ja nuorten aktivismiin liittyvistä aiheista sekä tapaamisia holokaustista selviytyjien ja todistajien kanssa ja osallistuminen muistamisseremoniaan. Lisäksi koulutuksessa tutkitaan ja pohditaan romanivastaisuuteen ja ääriliikkeisiin liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Koulutuksen vaikuttavin ja koskettavin hetki on vierailu ja muistojuhla Auschwitzissa. Koulutetuilla ohjaajilla on pääsy eurooppalaiseen Dikh He Na Bister -aineistopankkiin, joka päivitetään vuosittain.

Katso romaninuorten tekemä muistovideo: https://youtu.be/Ght8I-MK7to

Historialeiri

Suomen Romaniyhdistys järjestää syksyllä 2022 romaninuorten leirin, jolla nuoret käsittelevät romanien kansanmurhaa tiedollisin ja luovin menetelmin. Leirillä nuoret tutustuvat koulutettujen ohjaajien avulla romanien kansanmurhaan ja hahmottavat sen yhtymäkohtia Suomen romanien historiaan ja tapahtumien merkitystä omalle romani-identiteetille. Romaninuoret pohtivat ja keskustelevat, mitä kansanmurha merkitsee Suomen romaneille, miten osoittaa solidaarisuutta eurooppalaisille romaneille ja miten kunnioittaa uhreja. Hankkeen rahoittaa Oskar Öflundin säätiö.