Dikh He Na Bister (katso, äläkä unohda)

Romanien kansanmurhan muistamisaloite

Dikh He Na Bister on TernYpen järjestämä n. viikon mittainen nuorisotapahtuma, jonka tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta romanien kansanmurhasta.

TernYpe on perustettu vuonna 2010 ja on kansainvälinen romaninuorille sekä romaninuorisojärjestöille suunnattu verkosto.

Ternypen tavoitteena on raivata nuorille tietä vaikutusmahdollisuuksien, mobilisoinnin, itsenäisen järjestäytymisen ja osallistumisen avulla. Tavoitteena on tehdä romaninuorista aktiivisia kansalaisia ja luoda keskinäistä luottamusta romanien ja muun väestön välillä.

TernYpen järjestämä Dikh He Na Bister on nuorisotapahtuma, joka tarjoaa nuorille ainutlaatuisen oppimismahdollisuuden romaneiden kansanmurhasta. Ensimmäisen kerran tapahtuma järjestettiin vuonna 2010. Siitä lähtien tapahtuma on järjestetty joka vuosi Krakovassa, Puolassa. Tunnistamalla romaneiden vaikea historia, ymmärretään enemmän romaneiden stereotypioiden synnystä ja stereotypioiden aiheuttamasta leimaamisesta.

TernYpe pyrkii tapahtuman myötä lisäämään nuorten romanien äänivaltaa tulla muutoksen avaintekijöiksi.

Tapahtuman tavoitteena on lisätä nuorten eurooppalaisten, kansalaisyhteiskunnan ja päätöksentekijöiden tietoisuutta romanien kansanmurhasta sekä romanivastaisuuden mekanismeista haastavassa tilanteessa kasvavan rasismin, vihapuheen ja ääriliikkeiden koettelemassa Euroopassa.

Tavoitteena on myös kehittää romaninuorten valmiuksia ja motivoida heitä osallistumaan aktiivisesti koulutukseen sekä tiedon jakamiseen paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Järjestäjät haluavat luoda oppimismahdollisuuden kansanmurhan historiasta sekä esittää huolensa äärioikeistolaisten / uusnatsien liikkeistä ja suuntauksista yhteiskunnissa kaikkialla Euroopassa.

Ennen jokaista vuosittaista tapahtumaa halukkaista romaninuorista valitaan ohjaajakoulutukseen nuoria. Nuoret osallistuvat noin viiden päivän koulutukseen koskien kansanmurhan historiaa sekä opettelevat ohjaamista ja opitun asian opettamista eteenpäin.  TernYpen koulutuksen avulla nuoret ohjaavat ja järjestävät yli 40 työpajaa ja luentoa, joita asiantuntijat ja aktivistit pitävät romanien kansanmurhaan, ihmisoikeuskasvatukseen ja nuorten aktivismiin liittyvistä aiheista. Työpajat eli luennot järjestetään Krakovan pedagogisessa yliopistossa. Työpajojen lisäksi ohjelmaan sisältyy tapaamisia selviytyjien tai todistajien kanssa sekä osallistuminen muistamisseremoniaan. Lisäksi tutkitaan ja pohditaan romanivastaisuuteen ja ääriliikkeisiin liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä.

Koko viikon vaikuttavin ja koskettavin tapahtuma on vierailu ja muistojuhla Auschwitzissa, johon osallistutaan koulutusohjelman puitteissa.

TernYpe kutsuu mukaan muistojuhlaan joukon instituutioita ja organisaatioita, joista osa on tapahtuman yhteistyökumppaneita, mm. Euroopan komissio, Kansainvälinen holokaustin muistoliitto, Euroopan neuvosto, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ja Yhdistyneistä Kansakunnista.

Au mensa ja Suomen romaninuorten verkoston jäsenet ovat edustaneet Suomea Dik He Na Bister -tapahtumassa jo kahtena vuotena eri kokoonpanoilla.

Dimitri Lindgren (Helsinki)

” Dikh He Na Bister- tapahtuma on kokemuksena ollut todella avartava ja voimaannuttava. Olen etuoikeutettu ja kiitollinen, että olen saanut kokea tuon yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden eri romaneiden keskuudessa. Tapahtumaviikon aikana eri aiheiden käsittely ja kokeminen on henkisesti raskasta mutta silti antoisaa”

Satu Ahlgren (Turku)

” Dikh He Na Bister- tapahtuma avarsi silmäni toden teolla – vastaavaa yhtenäisyyden tunnetta ja ryhmähenkeä en ole koskaan ennen kokenut. Ja mikä hienointa, jokaisella tapahtumaan osallistuneella nuorella oli sama tavoite ja unelma; parantaa romanien asemaa maailmanlaajuisesti. Matka täytti kaikki odotukset ja vielä enemmän – se sytytti minussa halun tehdä konkreettisesti enemmän työtä romaniväestön yhdenvertaisuuden edistämisen eteen.”

Ramona Nikkinen (Hollola, Lahti)

”DHNB- tapahtuma oli henkilökohtaisesti paras mihin saatoin osallistua! Viikko on voimaannuttava, saat tutustua muihin romaneihin ja saat uusia ystäviä.”

Satu Florin (Lohja)

”Minulle tapahtuma oli elämän mullistava kokemus. Opin erittäin paljon paitsi romaneiden menneestä historiasta niin myös nykyisestä tilanteesta Euroopassa. Romaneiden eriarvoisuus sekä taistelu ihmisarvoisesta elämästä sai minut haluamaan tehdä enemmän ja vaikuttaa asioihin omalla pienellä panoksellani. Joten hain mukaan koulutusohjelmaan, jotta minusta tulisi Dikh he na Bisterin ohjaaja. Kuinkas ollakaan minut valittiin ja koulutuksen myötä olin vuonna 2019 yksi tapahtuman ohjaajista. Kokemuksena tapahtuma on aidosti antoisa ja voimaannuttava. Lisäksi tämänkaltaista yhteisöllisyyttä, jota tapahtuma tarjoaa, en ole ennen koskaan tuntenut.”