27.03.2020

Koronaviruksen aiheuttama tilanne on vakava

”Michelle Obama painottaa, että elämme aikaa, jollaista historiassa ei ole koskaan aiemmin koettu.

– Suren kaikkia, jotka kärsivät koronasta ja siitä mitä tauti tekee taloudellemme. Jos jotain
positiivista hakee, tämä pakottaa meidät istumaan alas toistemme kanssa. Keskustelemaan oikeasti,
kysymään kysymyksiä ja miettimään, kuinka tulisimme toimeen ilman televisiota ja tietokoneita.

– Tämä muistuttaa meitä siitä, että emme tarvitse kaikkea sitä tavaraa, jonka omistamme. Kun ajat
muuttuvat pahoiksi, on tärkeintä, että meillä on toisemme ja terveytemme. Selviämme paljon
vähemmällä ja uskon, että se on tärkein läksy, jonka haluan lastenikin oppivan.”

Mikko Juuti
/Iltasanomat

Koronaviruksen aiheuttama tilanne on vakava. Se aiheuttaa huolta ja stressiä meissä kaikissa sekä taloustilanteen että palveluiden saatavuuden suhteen.

Yhdistyksemme toiminta on koronan takia rajattua. Yhteydenottoihin vastaamme kuten ennenkin, mutta tällä hetkellä voimme auttaa ainoastaan ohjaamalla puhelimitse tai sähköpostilla, neuvonnalla ja neuvomalla ottamaan yhteyttä oikeaan palveluun. Hyvää on ehkä se, että koronan vuoksi jokaisella meillä on tilaisuus hiljentyä pois kiireestä ja jopa rahankäytöstä, viettää perhe-elämää, miettiä elämäämme. Toki moni näin tekee muutenkin ja silti elämässä tapahtuu koko ajan, tulee yllättäviä menoja tai sellaisia tilanteita, joissa tarvitsee apua.

Yleisiä kirjallisia ohjeita ihan kaikkeen ja tietoa valtakunnallisista palveluista saa googlettamalla
Mielenterveystalo.fi sivulle.

Alla on muutamia vinkkejä, mitä tehdä, jos tulee tiukka paikka.

Kotihoidon asiakkaat pyytävät neuvoa ensisijaisesti kotihoidolta. Kotihoidon asiakkaille pyritään
turvaamaan kotihoito ja samoin kotisairaanhoitopalvelut. Myös sosiaalitoimi palvelee kotiin.
Helsingissä toimii myös Seniori-info, josta voi kysyä neuvoa ja jonne voi tehdä huoli-ilmoituksen
vanhuksesta, puh. 09 310 44556 ma-pe klo 9-18.00

Lapsiperheet ja muut: Jos tarvitsette ruoka-apua ottakaa yhteys joko omaan sosiaalityöntekijäänne,
lastensuojeluun, sosiaalityön kriisipisteeseen, omaan seurakuntaanne tai kirkon diakoniapalveluun. He
neuvovat ja ohjaavat eteenpäin.

Toimeentuloon liittyvissä asioissa, kääntykää kuntien sosiaalitoimen puoleen tai seurakuntien puoleen. He neuvovat tarvittaessa eteenpäin.

Asuntoasioissa kuntien asumistoimistot, kaupunkien ja isojen vuokranantajien asumisneuvojat sekä omat
kiinteistoimistot ovat ensisijaisia avuntarjoajia.

Nuoria alle 30-vuotiaita palvelevat eri paikkakunnilla sijaitsevat Ohjaamot, joista voi kysyä neuvoa mihin elämäntilanteeseen vain. https://ohjaamot.fi/etusivu

Jos yksinäisyys ahdistaa tai mieli painuu matalaksi

Aikuisille ja muillekin: Valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää suomen kielellä numerossa 09 2525 0111 vuoden jokainen päivä ja yö (arkisin klo 09.00–07.00 ja viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00). Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Mielenterveyden keskusliitto tarjoaa ilmaista vertaistukea. Jokainen keskustelu on täysin luottamuksellinen, ja kaikkia neuvojia sitoo vaitiolovelvollisuus.

Maksuton vertaistukipuhelin 0800 177 599 (ma–pe klo 10–15).

Chat-neuvontaa koulutetun kokemusasiantuntijan kanssa; Chat on auki ma–pe klo 12–18.

Osoite on https://www.mtkl.fi/mista-apua/  tai Googlesta Mielenterveyden keskusliitto, muu palvelu on maksullista.

Nuoria palvelee yllä mainitun lisäksi:

Valtakunnallisesti Mannerheimin lastensuojeluliitto, jossa voit kysyä chatista mieltä askarruttavia asioita sekä saada puhelinpalvelua. https://www.mll.fi/nuorille/

Pääkaupunkiseudulla

Helsinki Missio: Nuori, voit soittaa meille maanantaista torstaihin klo 9-11, p. 045-341 0583 tai 045 855 0945. Keskustelemme puhelimessa sinulle parhaiten sopivasta avusta ja ohjaamme tarvittaessa muihin tarpeenmukaisiin palveluihin.

Vanhuksille

Pääkaupunkiseudulla yli 60-vuotiaille Helsinki Mission aamukorva.

Aamukorva, puh. 045 341 0504, kuuntelee joka aamu klo 5-8. Puhelun hinta on operaattorisi hinnoittelun mukainen.